روزگار من و ما

احساس متفاوتی در زندگی وجود داره وقتی متوجه میشی که خدا از همیشه بهت نزدیکتره

روزگار من و ما

احساس متفاوتی در زندگی وجود داره وقتی متوجه میشی که خدا از همیشه بهت نزدیکتره

نان صلواتی

بچه که بودم چون صف چندتایی نونوایی ها شوغ و صف یکی خلوت بود من و داداشی با هم میرفتیم و وامیستادیم تو صف یکی ها تا دو نون بربری بخریم . بعضی وقت ها نوبتمون که میشد آقا شاطر ازمون پول نمیگرفت و میگفت صلواتیه و ما شاد و خرم از اینکه اون پول دیگه رسید به خودمون فاتحانه به خونه بر میگشتیم . و از روی صفای دل بچگی هامون تو مسیر برگشت همش صلوات می فرستادیم . اون زمان برای نون حرمت و ارزش زیادی قائل بودند . مثلا اگه میدیدند یه تکه نون افتاده زمین برمیداشتند و فوتش میکردند و میذاشتند لبه پنچره ای تا مبادا کسی پاشو ندانسته بزنه روش و بی حرمتی بشه . اون زمون ها نون ها عطر و بوی خوبی داشتند . وقتی کسی نون بدست وارد جایی میشد به همه تعارف میکرد ، اول از همه به بچه ها . چون معتقد بودند بوش میاد زشته . هر وقت که مامان نون لواش  میگرفت و میذاشت لای پارچه تا بیاره خونه ، دل تو دلم نبود که من برسم و خیار و پنیر بیارم و مامان برام لقمه بگیره و من با عشق بخورم . یه چیزی بگم . بهم نمی خندید . دلم هوس نان صلواتی کرده . دلم هوس بوی نون رو کرده . الان کدوم نونی بوی خوب میده . کدوم آدمی دیگه میاد به آقا شاطر میگه یه تنور صلواتی . چرا یادمون رفته که نون حرمت داره . چرا هر روز صبح وقتی میریم بیرون کیسه نونهای خشک شده رو بغل سطل آشغال می بینیم . راستی چرا دیگه نمکی نداریم . نمکی ها افرادی بودند که با چرخ دستی میومدند و با صدای بلند میگفتند نمکیه ، نون خشکیه ، نمکیه . تو چرخ دستیشون هم کلی آبکش قرمز و سفید آویزون بود که در ازای گرفتن نون خشک بهمون میدادند . راستی چی شدند ؟؟؟؟

در راستای هوس دلم داشتم تو نت میگشتم که جشمم به طرح صلواتی نان خورد . خیلی جالبه . با پرداخت 10920 تومان میشه برای یکسال هر شب جمعه یه دونه نون صلواتی (از نوع لواش) تو هر منطقه ای که دلمون می خواد داد .  من از اینجا پرداخت کردم . حس قشنگی به آدم دست میده . راستش الان شرایط اینو ندارم که برم بگم یه تنور صلواتی اما حداقل با اینکار میدونم هر پنجشنبه یه نونی هست که شکم بچه گرسنه ای رو سیر کنه . الزاما شکم گرسنه نه ، بعضی وقت ها چشم گرسنه ای سیر میشه . بعضی وقت ها دل آدمی شاد میشه . همین بعضی وقت ها تو این دنیای پر سر و صدا و فراموشی یعنی چراغی برای آیندمون . 

در راستای درست کردن آبمیوه های مخلوط من دراوردی خودم دیشب یه چیزی مثل میلک شیک درست کردم که اون هم جالب بود . اسمش رو گذاشتم میلک شیک ماست شاهتوت .

مواد لازم و طریقه درست کردن : 

یخچال رو باز میکنید ببینید چی داره توش خراب میشه همون ماده اصلی رو تشکیل میده یک لیوان شیر ، نصف لیوان ماست ، مقداری عسل ، 10 عدد شاه توت ( چند روزی بود که مونده بود تو یخچال داشت خراب میشد هر میوه دیگه ای رو میشه استفاده کرد) ، مقداری پودر دارچین ، مقداری وانیل و چند تکه یخ را در مخلوط کن ریخته و میگذاریم خوب مخلوط شود . قرقی برای امتحان ،دو تا ماست بستنی میهن گرفته بود . مال خودش رو خورده بود مال من مونده بود . بستنی رو نصف کردم (البته روکشش رو جداگانه خوردم) و ریختم تو لیوان و اون مواد مخلوط شده رو هم بهش اضافه کردم و برای تزیین مجددا مقداری پورد دارچین روش ریختم . به خاطر شاهتوت رنگش تقریبا بنفش بود . طعم قالبش ماست و دارچین بود و مثل همیشه خودم خیلی خوشم اومد . فقط کسانی که دوست دارند شیرین تر بشه می تونند عسلش رو زیاد تر بریزند .

نظرات 11 + ارسال نظر
بانوی کوچک یکشنبه 31 خرداد 1394 ساعت 16:56 http://barayeman3.mihanblog.com

سلام عزیزم اخی چه کارخوبی پدرمن همیشه ماه رمضونانون خیرات میکنه خیلی حس خوبی داره ...ماست بستنی نخوردم خوشمزس ؟

حس خوبی به آدم دست میده
ماست بستنی میهن بود مزه اش بد نبود . من کلا از هر نوع بستنی خوشم میاد

دزیره یکشنبه 31 خرداد 1394 ساعت 12:52 http://zendegidobare.blogsky.com/

عزیزم هنوزم توی همون محلات قدیمی و جنوبی تهران ، هم نون صلواتی هست ( مخصوصا برای افطار) هم نون خشکی چرخی ....

الان بیشتر مردم برای ولادت امام حسن نون صلواتی میدن . نگفتم دیگه اصلا نیست . منظورم اینم بود که از سطح شهر تقریبا جمع آوری شدند . مثل اونایی که موقع عید دمپایی پاره میگرفتند و ماهی میدادند

سلام

وبلاگ جالبی دارین

بهتون تبریک میگم ♥ ♥

به منم اگر شد سر بزنید خوشحال میشم

ممنون ;)

عـــآشـــقـــآنـــهـ (www.asheqaneh.blog.ir)

ممنون نظر لطفتونه
سر میزنم حتما

اسفندونه یکشنبه 31 خرداد 1394 ساعت 11:13

توصیف قشنگی در مورد نون گفتی!!!
من که هیچوقت نرفتم تو صف نون

من هرزگاهی که برای صبحانه وسط هفته میرم خونه مامانم نون میخرم . الان متاسفانه اکثرا از این نون های صنعتی استفاده میکنیم

آشتی یکشنبه 31 خرداد 1394 ساعت 07:56

من که همیشه صبح ها نون تازه میگیرم، نونها به نظرم هنوزم بوی خوب میده. دیگه این نون رو خودم هر روز میخرم. با پول خودم. برای همین بهم شادی میده. خیلی وقتها هم خیرات نون میکنم.
کلا نون تو فرهنگ ما خیلی جاش قشنگه.
چند وقت پیش تو یه نوانوایی نوشته بود:
نان همنشین نمک است، نه زباله!

جمله بسیار زیباییه .
برای منی که بیشتر دیگه تو زندگیم نون صنعتی به جای نون تنوری وجود داره شرایط فرق میکنه . عطری وجود نداره

فاطمه. یکشنبه 31 خرداد 1394 ساعت 01:16 http://taghdireman.mihanblog.com/

عزیزم من دارم خاطرات گذشتمو می نویسم تا برسم به خاطرات الان. یه سری اتفاق برام افتاده که دوست دارم نظرها و تجربیات دیگران رو هم راجع بهشون بدونم.

متوجه گردیدم

فاطمه. یکشنبه 31 خرداد 1394 ساعت 01:15 http://taghdireman.mihanblog.com/

من همیشه از صف نونوایی متنفر بودم. خدا رو شکر نون گرون شد دیگه صف نداره.
تو شهر ما هنوز نمکی هست فقط پیشرفت کردن الان با تاکسی بار یا وانت میان.

من خیلی وقته نمکی ندیدیم . افرادی که وسایل پلاستیکی جمع میکنند هستند ولی خب اینجا مردم خیلی به نون احترام نمیذارن

باران یکشنبه 31 خرداد 1394 ساعت 00:05 http://baranoali.blogsky.com

سلام عزیزم
چقدر خوب. مرسی برای معرفی خانومی
ایشالله خدا هر چی خوبیه برات تقدیر کنه... آمین

دقیقا داره اذان صبح پخش میشه . انشالله خدا همه بنده هاش رو زیر سایه الطاف خودش حفظ کنه و مشکلات همه برطرف بشه و برای همه خوبی ها مقدر بشن . الهی آمین

آنا شنبه 30 خرداد 1394 ساعت 16:25

من عاشق نون خشکم. نقش نمکی خونه را بازی می کنم. با پنیر خیلی خوشمزه میشه.
چه طرح خوبی. چقدر خوب که اینجا معرفی کردی ما هم بتونیم نون صلواتی بدیم.

نون خشک منو یاد آب دوغ خیار میندازه
برام برای افطار آبدوغ خیار درست کنم

دندون شنبه 30 خرداد 1394 ساعت 16:13 http://roozhaye-zendegie-man.blogsky.com

میکس توت فرنگی و انبه
ماست و شیر و هلو
کیوی و هلو و زرآلو و توت فرنگی و پرتقال
اینارو امتحان کردم و دوست داشتم منم اسموتی و کوکتل میوه خیلی دوست دارم خیلی حال میده...

امتحان میکنم ممنون

خانم توت فرنگی شنبه 30 خرداد 1394 ساعت 14:32 http://pasazvesal.blogsky.com

چقد خوبی شیرین.... دلم خواست منم این کارو انجام بدم
کوچیکه اما قشنگه... خیلی زیاد

نظر لطف شماست . ایکاش واقعا این همه خوب بودم ما سعی میکنم که باشم . البته همه آدم ها خوب هستند خدا کل خوبی هاست پس ما هم جزیی از کل هستیم . طرح قشنگیه . من برای خیرات دو تا مادر بزرگ ها و دو تا پدر بزگ هام اینکار رو انجام داد .

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.